انیمیشن چیست
انیمیشن چیست ؟ هنر حرکت بخشیدن به اشیای بی جان را انیمیشن میگویند. این واژه از لغت Anima به معنی (نفس زندگی) منشق می شود.هنر حرکت بخشیدن به اشیای بی جان را انیمیشن میگویند. این واژه از لغت Anima به معنی (نفس زندگی) منشق می شود. به تعریف دیگر پویانمایی یا انیمیشن نمایش سریع و متوالی تصاویری از اثر دوبعدی ، یا موقعیت های مدلی واقغی ، برای ایجاد توهم حرکت است.
ساخت انیمیشن راه های زیادی دارد ولی برای کوتاه بودن مطلب به تیتر آنها اکتفا میشودمیتوانید با جستجوی کوتاهی به معانی آنها پی ببرید:
- طراحی عکس به عکس(فریم به فریم)
- استاپ موشن
- انیمه و مانگا
- موشن گرافیک
- موشن کپچر
- طراحی مدل واقعی و جان بخشی رایانه ای وغیره
اما امروزه متداول ترین نوع انیمیشن انیمیشن سه بعدی میباشد که در این روش تمام مراحل با نرم افزار پیش میرود تا به انیمیشن تبدیل شود و موضوع مطلب ما نیز در مورد همین روش انیمیشن سازی است.
نحوه ساخت فیلم انیمیشن
اگر تازه وارد دنیای انیمیشن شده و سفرتان را آغاز کردهاید در مرحله اول باید بدانید که مراحل ساخت فیلم انیمیشن چگونه است؟ پس اگر تازهکار هستید پیشنهاد میکنم این مقاله را مطالعه کنید تا یک اطلاعات کلی از روند تولید یک فیلم که در اینجا تمرکز ما انیمیشن سهبعدی کامپیوتری است داشته باشید.
اما یک نکته مهم را در ابتدا میگویم که روند ساخت فیلمهای انیمیشن در بین اشخاص و استودیوها کاملا متفاوت است.
پیشتولید و تولید و پس تولید انیمیشن چیست
یک فیلم هدفمند ویدئویی چه انیمیشن باشد یا یک فیلم، دارای سه مرحله است که این روند در تمام دنیا به همین صورت است و تفاوت آن در نحوه اجرای آنها بر اساس دانش، امکانات و منابع هر شخص یا استودیو متفاوت است.
یک فیلم خوب در سه مرحله پیشتولید، تولید و پس تولید برنامهریزی میشود که در ادامه مهمترین موارد و همینطور تعریف هر کدام از این سه مرحله را بررسی خواهیم کرد هر چند که این مطلب نیاز به مطالعه بیشتر دارد و برای همین میشود چندین جلد کتاب نوشت پس نمیتوان تمام موارد را در یک مقاله جمع کرد
مرحله پیش تولید در انیمیشن چیست
در مرحله پیش تولید، قبل از هر کاری ابزارها و محل استودیو همچنین نوع و سبک فیلم مشخص میشود که در انیمیشن انتخاب نرمافزارها و همچنین نرمافزار پایه بسیار مهم است. در پیش تولید، عوامل تولیدکننده فیلم مشخص میشوند،
این مرحله فیلمنامه آماده میشود در همچنین صدابرداری نیز انجام میشود که منظور از صدابرداری، در واقع دیالوگهایی هستند که باید انیماتور برای متحرک کردن کاراکترها در اختیار داشته باشد.
استوریبرد در انیمیشن چیست
استوریبرد طرح کلی از داستان و فیلمنامه است که توسط هنرمندان مًتخصص طراحی میشود و طراح، طبق فیلم نامه، نماهایی از آن را در کاغذ و یا هر وسیله دیگری پیاده میکند که در استوری بورد چندان هم مهم نیست که چقدر جزئیات مشخص شود، مهم طرح کلی است از روایت و خط داستانی انیمیشن.
استوری بورد، در مرحله پیش تولید انجام می شود و کارگردان فیلم آن را آماده کرده و یک نمونه کپی به اعضای گروه میدهد تا به این صورت اعضای گروه با کلیات داستان آشنا شوند. و همچنین در ساخت انیمیشن استوری بورد نیز طراحی میشود.
تعریف کامل تری از انیمیشن چیست
اگر بخواهیم تعریف کامل تری از Animation داشته باشیم باید بگوییم شیوه ای است که در آن عکس ها به صورت تصاویر متحرک ظاهر می شوند ، به اصطلاح به این کار فریم به فریم اجرا کردن می گویند که به هر عکس یک فریم گفته می شود.
روش های ساخت انیمیشن
شاید با خود بگویید Animation کاراکترهایی ساخته شده است که شروع به حرکت می کنند و مانند بازیگران فیلم نقشی را بازی می کند. اما انیمیشن می تواند توسط روش های دیگری نیز ساخته شده باشد و ممکن است در آن حتی از یک کاراکتر هم استفاده نشده باشد. برای مثال برخی Animation هایی که به شیوه استاپ موشن ، موشن گرافیک و غیره ساخته می شوند. در ادامه با برخی از روش های ساخت انیمیشن ها آشنا می شویم.
انیمیشن کامپیوتری چیست
همانطورکه گفتیم تمامی Animation ها از عکس هایی تشکیل شده اند که پشت سر هم با سرعت معینی به نمایش در می آیند و ما آن را به صورت فیلم مشاهده می کنیم. انیمیشن کامپیوتری هم فرایندی است که از کامپیوترها برای ساخت تصاویر متحرک دیجیتالی استفاده می کنند. این نوع از Animation ها می توانند ۲ بعدی و یا ۳ بعدی باشند.
انیمیشن سنتی چیست
در Animation های سنتی تصاویر به صورت دستی بر روی یک جسم فیزیکی کشیده می شوند و فریم به فریم به نمایش در می آید. این تکنیک تا زمان آمدن انیمیشن های کامپیوتری، شکل غالب انیمیشن در سینما بود. امروزه استفاده از این روش کمتر شده اما هنوز هم برخی ها از این روش استفاده می کنند.این سبک در نوع خود ویژه بوده و طرفداران به نسبت زیادی هم دارد. شاید بتوان گفت که بیشتر ما دیدن Animation را از نوع سنتی آن شروع کردیم.