ساخت ماشین
اولین ساخت ماشین جهان در چه سالی بود؟
ساخت ماشین : اولین خودرو نیز درست مثل اولین موتور سیکلت جهان به صورتی بسیار ساده ساخته شد و بعد از مرور زمان و پیشرفت های چشمگیر در صنعت خودرو سازی، ماشین های امروزی دیگر هیچ شباهتی به اولین خودروها ندارند و بسیار پیشرفته تر شدهاند. اختراع ماشین در قرن هجدهم در سال 1770 توسط نیکولاس کوگنوت صورت گرفت و این ماشین به عنوان قدیمی ترین ماشین جهان شناخته میشود.
مخزن آب در قسمت جلوی اتومبیل نصب شده بود و از بخار آب حاصل از آب جوشان، به حرکت در می آمد. هدف اصلی از ساخت این اتومبیل، حمل ونقل آتشبارهای ارتش فرانسه بود که به دلیل نقص کارآیی نتوانست این خواسته را تامین نماید. یکی از نقص های این وسیله ی نقلیه این بود که تنها می توانست 5 کیلومتر در ساعت حرکت کند که با وجود همین سرعت اندک لازم بود چندین بار در ساعت برای تعمیرات و تنظیمات متوقف شود.
ساخت اولین ماشین جهان
سال ها گذشت و در قرن نوزدهم مهندسی آلمانی یک اتومبیل با موتور درون سوز با سوخت بنزین را ساخت. این اتومبیل که توسط کارل بنز در سال (1886 – 1885) ساخته شد انقلابی در صنعت حمل ونقل بوجود آورد. تا آن زمان درشکه های اسبی انسان ها را برای مسافت های نسبتاً طولانی حمل می کردند ولی با ساخت اختراع ماشین، درشکه ها جایگاه خود را از دست دادند.
اولین ماشین موتور بنزینی
از زمانی که اولین خودرو در سال 1885 ساخته شد مهندسین سعی کردند اتومبیل هایی با طرح های متنوع بسازند. آن ها طراحی ماشین های مختلفی را که موتورهایشان در عقب، وسط یا جلو قرار داشت را امتحان کردند. در نهایت به این نتیجه رسیدند که اگر موتور و دیفرانسیل همزمان در جلوی خودرو قرار داشته باشد، قدرت اتومبیل زیادتر و مصرف سوخت آن کمتر می شود. این مسئله را پانهارد لواسور در سال 1891 کشف کرد و خودرویی ساخت که الگوی ماشین های بعدی قرار گرفت.
در این خودرو، موتور در جلوی ماشین و زیر کاپوت قرار داشت. به علاوه جعبه دنده با کلاچ پایی کار می کرد، آب رادیاتور، موتور را خنک می کرد و دیفرانسیل عقب خودرو قرار داشت. امروزه همچنان از این شکل و ساختار برای تولید خودروها استفاده می شود ولیکن ما و توقعات خودرو با آن زمان بسیار تفاوت دارد و به عبارتی قابل مقایسه نیست که می تواند خط تولیدی ابداع کند که هر کارگر به طور تخصصی بر قسمتی از مونتاژ اتومبیل کار کند و به این صورت هزینه آموزش به کارگران کاهش، کارآیی و سرعت عمل افزایش و نهایتاً روند توسعه بیشتر خواهد شد.
ساخت ماشین فورد
پیش بینی فورد درباره ی خط مونتاژ در عمل نتیجه داد و از آن پس تا سال 1916 مدل تی 360 دلار قیمت داشت و سالانه نیم میلیون اتومبیل از این مدل تولید می شد. این روند تولید هم به سود مصرف کننده و هم روشی مناسب برای شرکت های اتومبیل سازی بود
هر اتومبيل از قسمتهاي اصلي زير تشكيل ميشود:
- موتور
- قسمتهاي انتقال قدرت
- شاسي
- اطاق
قسمت موتور شامل قطعات مهم زير است: سيلندر- دستگاه لنگ – دستگاههاي هدايت گاز و دود (فرمان موتور) كاربوراتور يا دستگاههاي تزريق- تجهيزات روغنكاري- تجهيزات خنك كاري- دستگاههاي جرقه و راه انداز موتور.
قسمت انتقال قدرت شامل قطعات مهم زير است:
- شاسي
- اكسل فنربندي
- چرخها
- ترمزها و سيستم فرمان اتومبيل
اطاق قسمتهايي از اتومبيل است كه براي حفاظت شخصي ويا بار ازآن استفاده ميشود تجهيزات الكتريكي باستثناي تجهيزات مربوط به موتور نيز جزو اطاق بشمار مي آيند.
سيستمهاي تحرك اتومبيل در سه نوع كلي وجود دارند:
سيستم موتور جلو و ديفرانسيل عقب
كه معرف سيستم استاندارد است و از بدو اختراع اتومبيل متداولترين نوع سيستمهاي تحرك اتومبيل بشمار ميرود. در اين سيستم موتور در قسمت جلوي اتومبيل واقع شده و نيرو از طريق كلاچ، ميل گاردان و ديفرانسيل به چرخهاثي امكان خنك كاري بهتر موتور، محل بار مناسب و كافي در صندوق عقب و اطمينان بيشتر در مواقع بروز تصادفات شديد (بعلت وجود موتور در جلو) را نام برد.
سيستم موتور عقب ساخت ماشین
در اين روش چرخهاي عقب بكمك موتوري كه در قسمت عقب اتومبيل نصب شده است به گردش در مي آيند. در اين سيستم ميل گاردان و كانال گردش آن كه براي سيستم قبل مورد نياز است و اغلب در ساختمان اطاق ايجاد مزاحمت مينمايد وجود ندارد. بعلت اينكه در اين روش بار كمتري بچرخهاي جلوي اتومبيل اثر مينمايد حساسيت اتومبيلهاي مجهز به اين سيستم تحرك در مقابل وزش باد جانبي زياد است. بعلاوه عدم صرفه جوئي در جا و دست يابي مشكل بموتور و بار زياد چرخهاي عقب نيز از معايب اين روش بشمار مي رود.
سيستم موتور جلو و ديفرانسيل جلو ساخت ماشین
سالهاي اخير اين روش بيشتر مورد استفاده قرار گرفته است. اين سيستم موتوردر قسمت جلوي اتومبيل و در جهت طولي يا عرضي آن واقع شده و چرخهاي جلو را بحركت در ميآورد. در اينحال اتومبيل بكمك چرخهاي جلو كشيده شده و در جاده مستقيم و در سر پيچ ازنظر استقرار اتومبيل در سطح جاده فوق العاده مطلوب است. چون اين روش نيز ميل گاردان وجود ندارد. در اين سيستم بعلت وجود موتور در قسمت جلو، درشيب زياد و در موقع شروع حركت، چرخها حركت آزاد نمي نمايند. (بكسباد نميكند) در اين روش صرفه جوئي در جا نيز مورد توجه است. عدم تقسيم متعادل بار بر چهار چرخ را ميتوان از معايب اين روش دانست