شبکه های اجتماعی
شبکات اجتماعی در گذشته شبکه های اجتماعی یا سوشال نتورکها مفهوم جدیدی نیستند.میدانیم که حتی هزاران سال پیش، انسانها گرد آتش مینشستند و برای یکدیگر داستان میگفتند و به این شیوه رابطههایی عمیقتر شکل میگرفت؛ چیزی که آن را میتوان مصداق یک شبکه اجتماعی دانست.
اما چیزی که باعث شده است امروز شبکه های اجتماعی بیشتر از هر زمان دیگری در مرکز توجه قرار بگیرند، توسعهٔ فناوری اطلاعات و زیرساختهای دیجیتال است.
اگر شبکات اجتماعی در گذشته صرفاً در مقیاس محلهها و شهرها شکل میگرفتند، امروز با ارزان شدن دسترسی به ابزارهای دیجیتال (اینترنت، موبایل و نرمافزارها) بخش بزرگی از انسانهای کرهٔ زمین میتوانند شبکه ارتباطی خود را فارغ از زمان و مکان گسترش دهند.
این درس صرفاً به تعریف مفاهیمی مثل شبکه، شبکه اجتماعی و به طور خاص، شبکه های اجتماعی دیجیتال اختصاص دارد. بحثهای جدیتر و تخصصیتر دربارهٔ کاربردهای شبکه های اجتماعی، مدیریت شبکات اجتماعی، فرصتها و آسیب های شبکات اجتماعی و موضوعاتی از این دست را در درسهای جداگانه مطرح خواهیم کرد
تاریخچه شبکه های اجتماعی چیست؟
مفهوم شبکه اجتماعی مفهوم تازه ای نیست و در طول تاریخ وجود داشته است تفاوت این است که بستر و مدل شبکه اجتماعی تغییر کرده است و در بستر فضای مجازی ایجاد شده است.
در گذشته هر گروه و اجتماعی که از افراد مختلف تشکیل می شده است یک نوع شبکه اجتماعی سنتی بوده که انسان ها با هم در این گروه های اجتماعی ارتباط برقرار می کردند و تبادل پیام ، تبادل مالی و حتی کالا داشته اند ، اما اصطلاح شبکه اجتماعی اولین بار توسط جان بارنز در سال 1945 برای توصیف رابطه بین انسان ها استفاده شده است.
دلایل و اهمیت شبکه های اجتماعی چیست؟
امروزه اهمیت شبکات اجتماعی بر کسی پوشیده نیست و این اهمیت دلایل مختلفی دارد یکی از این دلایل فرصت ایجاد ارتباط و اشتراک گذاری مطالب با افراد دیگر در هر زمان و هر فاصله مکانی است که این قابلیت باعث کاهش هزینه های ارتباطی نسبت به گذشته شده است.
دلیل دیگر اهمیت شبکات اجتماعی این است که با بوجود آمدن این ابزارها و پلتفرم ها بستری فراهم شده است که افراد مختلف بتوانند با استفاده از این پلتفرم ها کسب درآمد کنند
فرصت های شغلی بسیاری با پیدایش شبکات اجتماعی ایجاد شده است و این فرصت های شغلی مزیت هایی دارند که شغل های سنتی ندارند مانند اینکه در بعضی مشاغل نیاز به حضور فیزیکی نیست و می توان به صورت دورکاری انجام داد،
کسب درآمد در شبکه های اجتماعی
کسب درآمد
مزیت دیگر کارکردن و کسب درآمد با یک وسیله ساده مانند گوشی هوشمند ، فروش محصول خود به هر کسی در هر جایی که هست ، پیدا کردن شغل مناسب خود در شبکات اجتماعی مانند روبرد و غیره این مزیت های مهم باعث شده است شبکات اجتماعی در زندگی روزمره ما قرار بگیرد.
به دلیل اینکه در عصر ارتباطات قرار داریم انسان ها نیاز دارند با افراد دیگر ارتباط برقرار کنند و نیاز های خود را برطرف کنند و یکی از این نیاز ها صحبت کردن و گفت گو با دیگران و اشتراک نظرات و تفکرات خود با دیگران است
که (شبکات اجتماعی می تواند این بستر را برای افراد فراهم کند به همین دلیل روز به روز استفاده از شبکات اجتماعی رایج تر و مرسوم تر شده است).
اهمیت شبکه های اجتماعی بسیار بیشتر از موارد گفته شده است اگر دلایل دیگری میدانید باعث افتخار است در کامنت یا در روبرد به اشتراک بگذارید.
انواع شبکه های اجتماعی چیست؟
شبکات اجتماعی بر اساس نوع تولید محتوا دسته بندی می شوند.
کاربران بر اساس قابلیت ها و امکاناتی که شبکات اجتماعی در ایران و دنیا خدمات ارائه می دهند تولید محتوا انجام میدهند.به طور مثال اینستاگرام بستری برای اشتراک ویدئو و تصاویر است
و یا اینکه توییتر بستری برای به اشتراک گذاشتن متن و آخرین اطلاعات و اخبار است ، پس طبق هر شبکه اجتماعی باید تولید محتوا کرد اما این شبکات اجتماعی و تولید محتوا به چند دسته تقسیم میشود:
- تصاویر : مانند اینستاگرام
- متن : مانند توییتر
- ویدئو: مانند یوتیوب
- گفت و گو محور : مانند Redidit
- شبکه سازی و ارتباطات: مانند روبرد
- شبکات اجتماعی پولساز
در این مقاله به معرفی شبکههای اجتماعی میپردازیم پس اگر درحال خواندن مقاله تعریف شبکات اجتماعی هستید، مشخص است
که از میزان اهمیت شبکههای اجتماعی در بازاریابی مطلع شدهاید و میدانید که موج این شبکهها توانسته است یک انقلاب در بازاریابی آنلاین ایجاد کند.
برای کسب و کارها
اما سوالی وجود که چرا شبکه های اجتماعی برای کسبوکارها بسیار مهم و ضروری هستند؟
- ۱.شما بواسطه شبکههای اجتماعی میتوانید ترافیک هدفمند شده وارد وبسایت خود کنید. یعنی افرادی که وارد وبسایت شما میشوند، مشخصا همان مخاطب هدف شما هستند. در کنار تاثیرگذاری این شبکهها روی ترافیک وبسایت، اثرگذاری آنها روی سئو (بهینهسازی موتورهای جستجو) هم بسیار چشمگیر است.
- ۲. شبکه های اجتماعی بسترهای مناسبی برای برقراری ارتباط با مشتریها هستند. با حضور موثر شما در شبکههای اجتماعی و یک استراتژی مناسب، پیام برند شما به آنها منتقل خواهد شد. از طرفی، اطلاعرسانی برای شما آسان میگردد و راحتتر میتوانید درباره برنامههای خود، آنها را مطلع کنید.
- ۳. از امکانات دیگر این شبکهها میتوانیم به امکان پاسخدهی سریع به سوالات مخاطبان اشاره کنیم. این مهم سبب میشود که میزان چشمانداز برند شما در برابر مخاطبانتان حفظ شود.